Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když vás bůh spojí s bezdomovcem

Našel jsem svou spřízněnou duši. Konečně! Co na tom, že je to šedesátiletý bezdomovec. Jsme si holt souzeni. Teda aspoň to říkal Josef...

Psal se březen. Bylo pozdní ráno, svítilo slunce a chladný vítr ovíval první jarní listy stromů. Loudavými kroky jsem procházel úzkou ulicí a mířil do práce. V tom se zčistajasna v mém zorném poli objevil nevysoký snědý muž s černými prošedivělými vlasy a hladce oholenou tváří. Naše střetnutí bylo nevyhnutelné. Navázali jsme oční kontakt, načež se neznámý muž v modré péřové bundě usmál.

„Ahoj mladíku,“ hlásil už několik metrů před tím, než mi vstoupil do osobní zóny s nataženou pravicí. Žádost o pár drobných visela ve vzduchu. Naštěstí jsem poslední mince utratil za snídani, takže jsem výjimečně ani nemusel s kamenným výrazem ve tváři lhát, že opravdu žádné nemám.

„Dobrej,“ pozdravil jsem neznámého v ošuntělé péřovce, když jsme již stáli bezprostředně naproti sobě, a stiskl jeho ruku. „Ahoj, já jsem Josef,“ započal svůj monolog. „Promiň, že vyrušuji. Snad to nevadí,“ prohlásil a bez vyčkání na mou odpověď pokračoval dál: „Víš, musím ti něco říct. Zrovna dneska slavím šedesátku. Jo, v tomto věku už to není sranda, ale co ti budu povídat. Někdy je to dobrý, někdy je to zlý. To si prostě nevybereš. To když jsem byl mladej…“

Konec jeho bezobsažné řeči se zdál být v nedohlednu. Čekal jsem, kdy to přijde. „…no, víš, a když mám dneska tu šedesátku, neměl bys při sobě pár drobných?“ Zakroutil jsem hlavou, popřál Josefovi všechno nejlepší k narozeninám a s neskrývaným pobavením vykročil znovu směr práce. Příjemný chlapík.

O to větší radost mi udělalo, když jsme se zhruba po týdnu střetli opětovně. Znovu ta stejná ulice, znovu ta stejná bunda. Žádné shledání starých známých se ale nekonalo. Tentokrát jsem to byl já, kdo se usmál jako první. Josef namísto toho spustil: „Ahoj, já jsem Josef. Víš, dneska mám takový významný den. Zrovna dneska slavím šedesátku. Snad tě moc nezdržuji.“

„Nezdržujete, Josefe,“ odvětil jsem mu, „jenom je s podivem, že tu šedesátku slavíte zrovna dneska, když jste ji slavil taky ‚zrovna minulý čtvrtek.“ Josef se zarazil, jeho dobrácká tvář se mu zkřivila do přemýšlivého výrazu. „To jsi ty? Sakra, tak to promiň.“ Popřáli jsme si hezký zbytek dne, podali si ruce a rozešli se oba svou cestou. Na žádost o pár drobných tentokrát ani nedošlo.

Po našem druhém setkání jsem Josefa neviděl několik neděl. Ani nevím proč, ale vzpomněl jsem si na něj několikrát. Říkal jsem si, jak se mu asi daří. V šedesáti už to není žádná sranda, že jo.

Josefa jsem nakonec přeci jen potkal ještě potřetí. Stalo se tak v tu nejméně očekávanou dobu. Pomaličku začínalo svítat, když jsem se právě vracel tramvají domů. Těsně před výstupem jsem na lavičce na zastávce zahlédl tu známou drobnou postavu snědého muže s kudrnatými prošedivělými vlasy. Z tramvaje jsem vystoupil jako jediný, což pochopitelně neušlo Josefově pozornosti. Okamžitě se mi vypravil naproti.

Poprvé vypadal sešle a unaveně. Živelnost, s níž mě vždycky oslovoval, byla ta tam. Nechtěl jsem potřetí slyšet příběh o „zrovna dnes šedesátce“, a proto jsem spustil jako první: „Dobré ráno, Josefe, hlavně mi prosím neříkejte, že máte dnes narozeniny.“ Josef v ten moment znejistěl. Bylo zřejmé, že pátrá ve své hlavě a loví situace a okamžiky, které by si spojil s mojí osobou. Že si nevzpomněl, dosvědčila vzápětí jeho otázka: „My se známe?“

Nevěřícně jsem zakroutil hlavou a zakrátko odpověděl: „Už dvakrát jsme se potkali a pokaždé jste mi tvrdil, že máte narozeniny.“ „Opravdu? Tak to asi budeme spřízněné duše. To nás určitě spojil bůh,“ přinesl Josef vskutku originální vysvětlení našich opětovných střetávání. Rozesmál jsem se. „Ano, asi to tak bude, Josefe. Každopádně, když jsme teda ty dvě spřízněné duše a vy furt máte ty narozeniny, dáte si párek v rohlíku?“ „Rád,“ rozzářil se Josef. S otázkou, zdali preferuje spíše kečup, nebo hořčici, jsem jej nasměroval k nedalekému hladovému oknu.

A tak jsem v šest ráno se svou spřízněnou duší posnídal párek v rohlíku, popřál jí, ať se daří, a šel se vyspat z nastupující kocoviny.

Od té doby jsem Josefa nepotkal. Kdo ví, třeba změnil svůj rajón. Třeba opustil Brno. Nebo nám jen chybí to pomyslné štěstí, abychom na sebe znovu narazili. Ono je to zřejmě jedno. Mám totiž obavy, že ani napočtvrté by mě Josef nepoznal.

Asi se raději po své spřízněné duši porozhlédnu někde jinde…

Autor: Tomáš Honajzer | pondělí 17.7.2017 20:10 | karma článku: 21,71 | přečteno: 640x
  • Další články autora

Tomáš Honajzer

Praho, pusť mě domů!

Letos jsem třikrát cestoval z Brna do Prahy a zpět. Pokaždé jen na otočku. A pokaždé mé cesty měly až nápadně podobný scénář s mnoha odbočkami. Někdy doslova...

27.12.2018 v 18:44 | Karma: 17,98 | Přečteno: 860x | Diskuse| Osobní

Tomáš Honajzer

(Ne)normální svatbu, prosím!

Když pracujete v obchodě s dárkovými předměty a nejrůznějšími cetkami, obnáší to sem tam i činnost, kterou lze označit za poradenskou. Zvlášť pokud jde o svatby.

27.8.2018 v 12:04 | Karma: 16,27 | Přečteno: 691x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Honajzer

Londýnské zápisky: Gentlemanství stranou

Věřili byste, že i slušní Angličané, slůvkem sorry nešetřící, se dokážou chovat "buranštěji" než Češi? Ale ano. Stačí se s nimi projet po Londýně metrem.

25.12.2017 v 17:52 | Karma: 27,03 | Přečteno: 1284x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Honajzer

Londýnské zápisky: O kráse anglických žen

Ještě před tím, než jsem odjel na Ostrovy, jsem byl z několika různých stran (a od přítelkyně obzvlášť) varován: Angličanky jsou škaredé jak noc. Ani po měsíci zatím stále nevím, jestli souhlasit.

29.9.2017 v 14:16 | Karma: 24,72 | Přečteno: 1142x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Honajzer

Londýnské zápisky: Veverka Verča

Jsem šťastný jako blecha, neboť jsem si splnil dětský sen. Uprostřed Londýna. A navíc úplnou náhodou.

20.9.2017 v 14:31 | Karma: 17,87 | Přečteno: 489x | Diskuse| Osobní

Tomáš Honajzer

Londýnské zápisky: Mí angličtí čtvrťáci

Po únavných 24 hodinách cesty jsem dorazil do Londýna a byl okamžitě vržen do víru dění. Má pětiměsíční stáž v Czech School without Borders začala.

15.9.2017 v 22:44 | Karma: 22,33 | Přečteno: 789x | Diskuse| Osobní

Tomáš Honajzer

Londýnské zápisky: Budu za vodou

Jedu do zahraničí. Na delší dobu. Učit češtinu. A tak jsem si řekl, že bych o své cestě mohl podobně jako řada au pair dívčin psát.

4.9.2017 v 20:30 | Karma: 14,67 | Přečteno: 420x | Diskuse| Osobní

Tomáš Honajzer

S paralyzérem k rodinné spokojenosti

Vybrat správný dárek k narozeninám není jen tak. Zvlášť když dostanete jednoznačné, a zároveň zcela neurčité pokyny.

2.7.2017 v 12:26 | Karma: 20,08 | Přečteno: 463x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Honajzer

Johnny d'Artagnan

Kdybych byl příznivcem SPD, mohl bych diktáty, ať už pravopisné nebo ty z Bruselu, kategoricky odmítat a žít si v poklidu. Jenže já ne...

16.4.2017 v 17:12 | Karma: 16,29 | Přečteno: 517x | Diskuse| Osobní

Tomáš Honajzer

Kdo má dobrou paměť, je nebezpečný…

...řekl Lasse. Přesně tato věta mi při četbě Dětí z Bullerbynu utkvěla nesmazatelně v hlavě. A víte proč?

15.3.2017 v 19:52 | Karma: 18,19 | Přečteno: 790x | Diskuse| Osobní

Tomáš Honajzer

O dvou brněnských centimetrech

Známá pravda praví: chcete-li vypadat trochu k světu, musíte tomu něco obětovat. Někdy je to ale prostě složitější. Zvláště když jste obklopeni Brnem...

28.1.2017 v 13:59 | Karma: 19,93 | Přečteno: 985x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Honajzer

Láskyplná story o hlídání šneka

Připravuji se na zkoušku z literatury pro mládež, pročítám si stohy dětských knížek a mám hravou náladu. Navíc se neochvějně blíží konec roku. Zkrátka cítím, že konečně dozrál ten správný čas na vyprávění příběhu o zvířátkách!

26.12.2016 v 10:52 | Karma: 17,78 | Přečteno: 322x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Honajzer

Vietnamské bistro U Pejska a kočičky

Brno má řadu asijských restaurací, bister a hladových oken. Lepších i horších. Zcela mimo jakékoliv kategorie ale stojí proslulé vietnamské bistro U Pejska a kočičky, moje dekadentní srdcovka.

17.11.2016 v 16:01 | Karma: 25,75 | Přečteno: 1502x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Honajzer

Stal jsem se mužem

Jednou to muselo přijít. Přesto i mou mysl zahalily v den D oblaka obav a nejistoty. Jaké to bude? Nezklamu? Užiji si to? Teď už to vím. Neuvěřitelné se stalo skutkem.

30.10.2016 v 16:03 | Karma: 18,24 | Přečteno: 591x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Honajzer

Ženy, pivo, fotbal

Fakt, že ženy fotbalu rozumí asi jako koza petrželi, byl již několikrát empiricky dokázán americkými vědci. Teda aspoň doufám... Protože pokud ne, kamarádky mě ukamenují svými rtěnkami a pilníky.

17.10.2016 v 16:13 | Karma: 16,76 | Přečteno: 488x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Honajzer

Já, Christoph Waltz z Bruntálu

Nemám to snadné. Od doby, co jsem opustil rodnou hroudu a vydal se do světa, jsem nálepkován častěji než pohledná modrooká blondýna za volantem luxusního auta. A situace se stále horší.

6.10.2016 v 11:23 | Karma: 19,11 | Přečteno: 922x | Diskuse| Osobní

Tomáš Honajzer

Kytky v půllitru aneb O kvalitě polských služeb

Už je to měsíc, co jsem překročil hranice, ukončil své polské dobrodružství a navrátil se zpátky domů. Přestože zážitků z cest mám přehršel, jeden příběh se vymyká. A o tom vám v krátkosti povím...

1.10.2016 v 9:53 | Karma: 29,69 | Přečteno: 1141x | Diskuse| Cestování

Tomáš Honajzer

Střípky z pedagogické praxe

Přežil jsem dva týdny pedagogické praxe na základní škole! Bez újmy. A co víc, začínám sám sebe podezřívat, že mě to snad i bavilo...

21.9.2016 v 20:19 | Karma: 24,08 | Přečteno: 922x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Honajzer

Ranní běhání s Českými dráhami

České dráhy jsou pro mě svým způsobem srdeční záležitostí. O tom jsem už psal. Těch zážitků, co společně máme... A abych nezapomněl – jsou i němými svědky mých nesmělých sportovních počátků.

31.7.2016 v 18:46 | Karma: 20,32 | Přečteno: 498x | Diskuse| Letní běh

Tomáš Honajzer

Svět je divadlo s mizerně obsazenými rolemi

Irský spisovatel Oscar Wilde oplýval talentem i genialitou. Své čtenáře a posluchače uměl pobavit i šokovat. Není divu, že je dnes znám především jako autor mnoha hořkých, ale zároveň vtipných a pravdivých bonmotů a výpovědí.

30.6.2016 v 19:08 | Karma: 16,00 | Přečteno: 332x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1131x
Tomáš Honajzer - student, budoucí učitel (možná), Slezan, milovník české i světové literatury, píšící převážně nevážně o dění okolo sebe.

Seznam rubrik